مهلا نهجمهددین كى یه
ناڤێ وى یێ دروست (مهلا نهجمهددین كورێ مهلا ئهحمهدێ بابك) ه، برایێن وى (حوسنى بامهرنى و مهلا عهبدولرهحمان) كو رهوشهنبیر و هوزانڤان بونه و بهرههم ل پاش خوه هێلاینه. ژێدهرێن ل سهر ژیانا ڤی هوزانڤانی ب دهست مه كهفتین دكێم بونه، ههر وهسان بهرههمێ ل پاش وی ژى مای، بتنێ ئێك هوزان بویه، ئهو ژی دئهرشیفێ دهست نڤیسێ هوزانڤان (عهبدوللا مهلا حهسهن نهقشهبهندی) دا بو. هوزانهكا زورا جوان و لێكدای ب زمانێ عهرهبی هاتیه ڤههاندن، ب سالوخدان و وهسفكرنا باخچێ بن گویزا هاتیه نڤیساندن، ئهڤ باخچهیێ ژ لایێ (شێخ غیاس لددین نهقشهبهندى) ڤه ل بامهرنێ هاتیه چێكرن، كو دوی دهمی دا ڤی باخچهی گهلهك ناڤ و دهنگێن خوه وهرگرتبوون، گهلهك هوزانڤانێن دى ژی ل سهر جوانى و سالوخدانا ڤى باخچهی نڤیسینه، وهك (حوسنی بامهرنی) و هوزانا وی یا بناڤ و دهنگ (حهودێن بن گویزا) و دیسان (ئهحمهدێ نالبهند) ژی دهوزانێن خوه دا ئاماژه بڤی باخچهی دا یه.
هوزانڤان دژێدهران دا
ژێدهرێن تایبهت ب هوزانڤانى ڤه و پشتى لێگهریانان بدهست مه كهفتین، بتنێ دناڤ هندهك پهرتوكان دا ئاماژه پێ هاتیه دان، ژ وان ژى:
ـ فڤلاو بهدینان: اعداد مسعود محمد سعید یاسین الریكانی ـ دهوك1997 ژماره(13). ب هژمارێن ناڤداران بپ22، ملانجم الدین البامرنی. و بڤی رهنگێ خارێ تێدا هاتی یه.
(مهلا نهجمهلددین بامهرنی، ئێك ژ زانایێن زیرهك بوویه و وهك ماموستایهكێ بهردهوام ل سهر زانیاریێن عهرهبیێ و هندهك ژ زانیاریێن دینی ل تهكیا نهقشهبهندی ل بامهرنێ دهرس داینه، مروڤهكێ ژ خوه شهرم و ژ خودێ ترس بوویه. لێ دگهل خویندكارێن خوه یێ زڤر بوویه، گهلهك لبهر دهستێ وی فێربوینه. وی دهستێ باشێ نڤیسیێ ههبوو، ئهڤ مهلایه كورێ مهلا ئهحمهد بابكی یه و مهلا ئهحمهد بابك ژ خویندكارێن مهلا (یهحیا مزوری) بو.
مهلا نهجم الدین بابك ل سالا(1369ك/ 1949ز) چوویه بهر دلوڤانیا خودێ.
ـ دپهرتوكا (اماره بهدینان العباسیه) ـ محفوڤ العباسی 1969، ص182مهلا نهجم الدین بامهرنی و بڤی رهنگی هاتیه نڤیسین.
(كورێ مهلا ئهحمهد ـ خویندكار لبهر دهستێ مهلا (یحیی مزوری)، ئێك بوو ژ دهرسدارێن تهكیا نهقشهبهندی ل بامهرنێ و هاتبو نیاسین ب باشی و بهایێ وی یێ كهسایهتی و رهوشهنبیری دناڤ خهلكی دا ـ جوانیا دهستخهتێ نڤیسینێ و رهقی یا وی دگهل خویندكارێن وی و گهلهك ژ خویندكارێن وی پلهیێن زانینێ یێن بلند وهرگرتینه و( ل سالا1369ك/1949ز) چوویه بهر دلوڤانیا خودێ.
ـ پهرتوكا الامداد ، شرح منڤومه الاسناد ـ اكرم عبدالرهاب ، و فیه تراجم للعلماو ه اهم مصادر الاسلام. بهرگێ دوێ. لاپهره 54 و ئهڤ نڤیسینا لخارێ ل سهر هوزانڤانى دگهل ڤێ پارچا هوزانێ هاتیه نڤیسین.
وكل مر كریه گعمه بشع لدى المژاقه الا قهوه البن
هى التى اشتاقت الاشراف شربها دون الدنایا تدنوا قهوه الدن
دبیت ئهڤ شعره هێشتا یا درێژ بیت بهس ههر چاوابیت بتنێ ئهڤ ههردوو مالكه دوى ژێدهرى دا هاتینه نڤیسین، دیسان ئهحمهدێ نالبهندى ژى ل سهر ڤێ شهرێ زێدهكریه و ئهڤ چهنده وێ دگههینیت كو دویر نهبیت بتنێ ئهڤ ههردوو مالكه بن. ئهو شعرا ئهحمدێ نالبهند ل سهر ڤان ههردوو مالكان زێدهكرى ژى ئهڤا لخارێ یه.
تخميس (احمد بامرنى) على شعر مدح القهوة مدحها نجم الدين افندى البامرنى.
الجوع لما بدا في الناس قد خضعوا
طبعا و سروا كثيرا حينما شبعوا
فكل حلو به الانسان ينتفع
و كل مر كريه طعمه بشع
لدى المذاق الا قهوة البن
الله حبب فى الافواه لذتها
و كما لذ لدى الطبع مرارتها
اسعى كثيرا و لا ادرى حقيقتها
و هى التى اشتاقت الاشراف شربتها
دون الدنايا تدنوا قهوة الدن
لله در عقول ظل اسسها
او (من يرض بالترك عنها حين حارسها)
وفى المجالس كل الناس جالسها
بجبة المدح نجم الدين البسها
فاحمد بن امين قام خمسها
او (فاحمد زاد فيها ثم خمسها)
و هو الذى اشعر الامثال فى الفن
تجنبو ما استطعتم عن اراذلكم
و حطوا قدر الدنايا تحت ارجلكم
لكى تصوروا كثيرا من امثالكم
تقهوا و تشيوا فى محاقلكم
بان شبعتم ترضوا ربكم
ئهڤه ژى نمونا هوزانا وى یه، كو ب زمانێ عهرهبى هاتى یه نڤیسین و ب باخچهیێ حهودێن بن گویزا ل بامهرنێ، وهك سالوخهت و جوانیا وى باخچهى وهسف كریه.
رياح صبا
رياح صبا بامرنى هبت تفرجا
بنزهة ازهار و كشف الحقائق
ففاظت رياض الارض حتىَ تنفست
بروضة ملا و الافندى الشقائق
راتها محلا قد تحلى بازهر
و انواع اوراد عديم الرفائق
كحناء ذات النور عيناء نرجس
لجينى هدب مسجد الحدائق
تهز الرؤس افتخارا بشانها
على القامة العليا الرفيع المناطق
و ريحان عال عنبرى معطر
سواد الوجوه كالعبيد الرقائق
كمثل فتات الورد جعداء سنبل
كجعد العقاصل فى زلوف العواشق
و امثال شبونا خيرات المناظر
بكثرة الوان قليل الرفائق
و حوض (صوص) براق لصغرة و جهها
تخطف عين الناظر كالصواعق
و جنبد عشق و الفرنجى جيجك
كذالك العراقي الرقاق الروائق
وورد الربيع ياسمين موقر
على قدها مثل النخيل البواسق
و احسنها شانا جنابير خصصت
بنبتها اسما لخير الخلائق
تطالب مشام الجالسين بقربها
كما قد تطاب حين شم الورائق
و لاسيما شبوا اذا جن ليلها
تفوح كعود واقع فى الحرائق
واذا ذاك كانت كالفنان (لعنان) تلبست
باثواب خظراء رافعات العنائق
وكانت اذا هب الرياح ترونها
برقص طربن مائلات التعانق
و كانت لها عين كثلج مياهها
و عذب فرات سائغ للشرائق
وفى ظل اشجار الخلاف بجنبها
كراسي ماوى الناظرين الموافق
وما فوقها كبر المصلى و تحتها
محل جلوس المرشد بالطرائق
خصوصا براس العين بامرنى حدقت
قبال الجبال و كرها بالتطابق
فطابت بها نفسا و قالت ترنما
لهذا لعمرى من بديع الحذارق
ولو كان للدنيا على الارض جنة
لهذا الا ما لعاد المنافق
لهذا ترون الزائرين بهجمهم
كهجم العدو فى جبال الطوارق
ففاحت بتاريخ لشان بهائها
حديقة راس العين راس الحدائق
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق